Konstresor

KONSTBESÖK PÅ LILJEVALCHS OCH WALDEMARSUDDE
LÖRDAGEN 23 OKTOBER

Medlemmarna i Konsthallens Vänner, Konstföreningen och Roslagens Gille är alla inbjudna att följa med vår egen Konstbuss till Liljevalchs nya Konsthall och därefter till Prins Eugens Waldemarsudde.
Liljevalchs som i år firar 100 år, visar sin stora Jubileumsutställning med nedslag i sin långa konsthistoria. Från 1916 visas medeltidens heta topptrio, Carl Larsson, Bruno Liljefors och Anders Zorn och givetvis den spektakulära och prisbelönta Modevisionen ”Utopian Bodies” från 2015 . Guidad visning 50 min.
Härefter blir det tid för att äta lunch på Blå Porten eller medhavd matsäck. Waldemarsudde bjuder på en fantastiskt intressant utställning med temat ”ETT EGET RUM”, som skildrar hur de Nordiska kvinnliga konstnärerna i slutet av 1800-talet kom att erövra Konstnärsrollen under en pågående tid av självständighetssträvan. Vi får se både välkända Konstnärinnor, som sedan länge varit oförtjänt bortglömda, som mindre kända och först på senare tid blivit återupptäckta.

Bussen avgår från Norrtälje Busstation Lördagen 23 oktober kl 10.00 och beräknas vara tillbaka kl 17.00. Hämtar och lämnar även på Campus. Tack vare bra förhandlat pris på bussen, blir avgiften endast 500 kronor inkluderar resan, egen guide på Liljevalchs och två inträdesavgifter.
Om Du är intresserad att följa med på Konstresan, måste Du anmäla Dej till carina.libonius@telia.com sms eller tel 0706-609258 senast 9 oktober 2021.
Betalning ska ske till BG 183-1288 inom samma tid.

Det är med stor glädje efter ett och ett halvt år, att önskar er alla VÄLKOMNA!

_____________________________________________________________________________________
TIPS: Konstnärinnan Anette Gustafsson som är Akvarellentusiast, bjuder in till ÖPPEN ATELJÉ Onsdagen 13 oktober mellan kl 12.00 och 16.00. Ni kan åka buss till Wilhelm Mobergsgatan 8 på Campus eller ta egen bil, finns gott om P-platser. Ni som går med rullator kan dessvärre inte deltaga, då det inte finns hiss. Trappa till 2:a våningen finns på gaveln på huset. Ingen föranmälan behövs, det är endast att besöka denna fantastiska Konstutställning utan kostnad. Hennes hemsida hittar ni här: www.anettegustafsson.com

TIPS: Under w 39, med vernissage fredagen 24 september på Galleri Bellmans på söderns höjder i Stockholm, kan ni se på Ebba Hummel-Gumelius o hennes vänners konstutställning, tom torsdagen 30 kl 15. Öppet varje dag från kl 11.00.