Konstresor

Alla resor/utflykter planeras sedan ett par år tillbaka i en arbetsgrupp med medlemmar från Norrtälje Konstförening, Roslagens Konstnärsgille och Konsthallens Vänner. De tre föreningarna inbjuder således alla sina medlemmar att följa med.

KONSTRESA TILL ÅLAND ONSDAGEN 8 JUNI 2022

Medlemmarna i Konsthallens Vänner, Norrtälje Konstförening samt RoslagensKonstnärsgille är alla inbjudna att följa med och besöka några konstsevärdheter på Åland, som i år firar 100 år som självstyrd region.
Vi åker med Eckerö Linjens buss från Busstorget i Norrtälje onsdagen 8 juni kl 8.25 till Grisslehamn. Båten avgår 10.00 och är framme i Eckerö kl 13.00 lokal tid. (Svensk tid 12.00)
Vi har hyrt en egen buss som vi har i fem timmar under hela resan på Åland. Bussen möter oss vid ankomsten och vårt första besök blir på Post- och Tullmuséet i Eckerö.Därefter söderut mot Mariehamn där Ålands Konstmuseum finns i samma byggnad som Ålands kulturhistoriska museum. På vägen stannar vi på trevligt ställe och får Ålandspannkaka med kaffe. Vi kommer också att hinna med ett kort stopp i Sjökvarteren i Mariehamn med sin mysiga miljö med gamla skutor och en trevlig hantverksbutik.
Årets sommarutställning på Ålands Konstmuseum visar sex kvinnliga konstnärer med koppling till Åland, svenska Anette Gustafsson, Nayab Ikram, Ursula Sepponen, Erica Signell, Anna Sund- blom-Westerlund och Ella Tillema under temat ”In Your Face”.Kommer att bli riktigt spännande!
Båten avgår från Eckerö 18.30 lokal tid (svensk tid 17.30). Ankommer Grisslehamn 19.30 och vi tar Eckerös egen buss tillbaks på Busstorget i Norrtälje med ankomst ca 20.30.I prist 400 kr ingår båtresor med bussanslutning samt 5 tim hyrd buss och fika på Åland. På båtresorna är ingen måltid bokad. Det finns cafeteria och restaurang och möjlighet att inta matsäck.
VÄLKOMNA med anmälan som sker till: carina.libonius@telia.com eller mobil 070-660 92 58 senast fredagen 3 juni. Finns endast 29 platser på bussen, så ”först till kvarn” gäller.Betalning 400 kr kan göras direkt via swish 1233564267 eller BG 183-1288.
www.museum.ax Här får du information om såväl Post- och Tullhuset i Eckerö som Ålands Museums olika avdelningar i Mariehamn.www.sjokvarteret.ax. Information om vad som finns i Sjökvarteret.

Värmlandsresa 25-27 augusti 2022
Mail har skickats ut till samtliga medlemmar den 10 maj med detaljerad beskrivning av resan. Här kommer ett sammandrag:
Konstresegruppen som består av representanter för Norrtälje Konstförening, Roslagens
Konstnärsgille och Norrtälje Konsthalls Vänner arrangerar i sommar en konst- och kulturresa till Värmland. Vi besöker platser vid Vänern, Glafsfjorden och Frykensjöarna.
Vi börjar med Sliperiet i Borgvik. Därefter besöker vi konsthantverkare och konstmuseum i Arvika.
Huvudattraktionen är Västanå teater där vi ser ”En saga om en saga” – en sprakande kavalkadföreställning som är ett möte mellan Västanå Teater och Selma Lagerlöf.
Förutom dessa besök har vi Sillegården, Karin Broos’ Alma Lövmuseum och Kristinehamns Konstmuseum med ”Katja of Sweden” på programmet.
Det blir med andra ord en spännande och fullspäckad resa!
Pris 3.800 kr (+ 705 kr enkelrumstillägg)
Anmälan görs till nkv@telia.com. I anmälan anges namn, ev önskemål om enkelrum, samt önskemål om specialkost.
Anmälningsavgift 1000 kr (som är bindande) betalas på antingen bankgiro 183-1288 eller swish 1233564267 senast den 15 juni, ange namn vid betalning.
Resterande avgift ska betalas senast den 1 augusti. PDF.
Vid frågor kontakta Carina Libonius, tfn 070 660 92 58, carina.libonius@telia.com