Konstresor

Vi arbetar på att kunna göra konstresor på ett säkert sätt under 2021.

Under 2020 genomfördes två planerade besök; PÅ ARTIPELAGS KONSTHALL, TORSDAGEN 10 SEPTEMBER och SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM TORSDAGEN 24 SEPTEMBER.

Medlemmarna i Konsthallens Vänner, Konstföreningen och Roslagens Gille är alla inbjudna att följa med till Artipelags Konsthall. Vi åker i egen buss, där vi har två platser var till vårt eget förfogande. Vi följer föreskrifterna som FHM har utfärdat och samma gäller på Konsthallen.

Utställningen visar SIGNATURE WOMEN, 100 år på svenska konstscenen.

Här presenteras 350 verk av ett 50-tal svenska kvinnliga konstnärer, verksamma från starten av förra seklet fram till idag. Urvalet omfattar allt från måleri, skulptur, textil, konsthantverk, teckning till grafik samt fotografi och film. Konstnärerna presenteras utifrån det decennium de främst verkat i.

De som är intresserade att åka med, måste anmäla sig snarast, då vi endast kan vara 24 personer. Vi har lyckats få ett kanonpris på bussen, så med entrén betalar vi endast 300 kronor per person. Dom som önskar äta lunch, kan göra detta utomhus och för dom som så önskar kan även ta med egen mat. (Ingår ej i priset.)

Bussen avgår från Norrtälje Busstation kl 10.00. Beräknas vara tillbaka 17.00.

Anmälan och betalning till carina.libonius@telia.com, sms + tel 070-6609258

BG 183-1288 senast 1 september.

OBS! Ni som anmält er till resan 21 april som blev inställd, måste göra en ny anmälan. VÄLKOMNA!

KONSTBESÖK PÅ SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM TORSDAGEN 24 SEPTEMBER — FULLSATT, endast köplats.

Medlemmarna i Norrtälje Konstförening, Konsthallens Vänner och Roslagens Konstnärsgille är alla inbjudna att följa med till SVEN-HARRYS Konstmuseum.

Vi åker i egen buss, där vi har två platser var till vårt förfogande. Vi följer givetvis samtliga föreskrifter som FHM har utfärdat och samma gäller även under besöket på Konstmuséet.

För att utforska modets betydelse för konsten och konstens betydelse för modet, arrangerar curatorn CAY BOND, modevetare, journalist, kulturspanare och erfaren trendanalytiker, utställningen ”ART IN FASHION”.
Vi kommer att få en egen guidad visning, där vi får bekanta oss med 14 utvalda viktiga klädformgivare – svenska och internationella stjärnor – som alla har gemensamt att deras design är tydligt influerat av konst.

Utställningen visar verk av Nikoline Liv Andersen, BITE, Martin Bergström, Ann Bonander Looft, Selam Fessahaye, Mark Kenly Domino Tan, Linda Nurk, Astrid Olsson, Diana Orving, Stina Randestad, Olivier Saillard, Bea Szenfeld, Henrik Vibskov och Wilhja.

Det finns möjlighet att äta lunch eller dricka kaffe/thé på Muséets matcafé som heter Guld Kaffe & Kök. Vi kan också välja att gå till Restaurang Tennstopet, eller ni som har egen matsäck med, kan äta denna utanför i Vasaparken.

Bussen avgår från Norrtälje Busstation kl 10.00 och beräknas vara tillbaka kl 16.00.
Vi hämtar och lämnar även på Campus.

De som är intresserade att åka med, måste anmäla sig snarast, då vi endast kan vara 25 personer samtidigt, vilket gäller både i muséet och i bussen.

Tack vare bra förhandlat pris på bussen, blir avgiften endast 250 kr som inkluderar buss,  egen guide och inträde.
Anmälan och betalning till carina.libonius@telia.com, sms + tel 070-660 92 58
BG 183-1288 senast 14 september